DB2 for BigData

نرم افزاری برای مدیریت داده های بزرگ

نرم افزاری برای مدیریت داده های بزرگ

آشنایی با ویرایش های متفاوت DB2 - بخش اول نسخه DB2 Express-c

پنجشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۲:۳۸ ب.ظ

در این پست با قابلیت نسخه رایگان DB2 یعنی DB2 Express-c بیشتر آشنا خواهیم شد.

ساده‌ترین ویرایش DB2 بوده که تمام قابلیت‌های Core هسته را دارد. برای راه‌اندازی و اجرای سریع (چند دقیقه‌ای) طراحی شده است. شامل ویژگی خود مدیریتی است و استفاده از آن رایگان است. برخی دیگر از ویژگی‌ها شامل موارد زیر است:

·         Self Tuning Memory Manager(STMM) خود میزان سازی

با قابلیت تنظیمات خودکار چندین حافظه، مدیریت حافظه را ساده‌تر کرد.

·         PureXML

با این ویژگی، DB2 قادر خواهد بود اسناد XML را به قالب شناخته خودش تبدیل کرد. از طریق XQuery و SQL می‌توان اسناد XML را جستجو کرد.

·         فشرده‌سازی لاگ های پشتیبان و آرشیو

لاگهای مربوط به پشتیبان گیری و آرشیو، فضای زیادی از هارد را مصرف می‌کند. با فشرده‌سازی می‌توان مصرف مورد نیاز را کاهش داد.

·         سازگاری با اوراکل

از نسخه 9.7 این ویژگی اضافه‌شده و به وسیله آن می‌توان دیتا تایپ‌های اوراکل، PL/SQL و توابع را در DB2 به‌کارگیری نمود. DB2 LUW 98% با اوراکل سازگار است. در واقع برنامه‌نویس می‌تواند تنها بابت 2% از کدهایش برای انتقال از اوراکل به DB2 نگران باشد. یا از دیدی دیگر اوراکل کارها می‌توانند ادعای کار با DB2 را داشته باشند.

·         Time Travel Query

این ویژگی جدید در نسخه 10.1 این امکان را می‌دهد که پرسمان‌های بر مبنای تاریخ/زمان برای به دست آوردن تغییرات نوشته شود. این کار با کمک جداول موقتی Temporal Table صورت می‌گیرد.

·         Federation With DB2 LUW and Informix

امکان دسترسی به سایر DB2 های موجود در دیگر سیستم‌عامل‌های Linux،  Unixو Windows همچنین دسترسی به پایگاه‌داده‌های Informix را می‌دهد.

·         بسط دهنده جستجوی متنی DB2 Text Search Extender

با به‌کارگیری Contains Clause در پُرسمان از جدولی که نمایه‌گذاری سازگار با شرطِ جستجو داشته باشد می‌توان جستجوی متنی کاملی داشت.

·         بسط دهنده داده‌های مکانی Spatial Extender

با این ویژگی امکان ذخیره، بازیابی، جستجو و مدیریت داده‌های مکانی و در واقع داده‌های جغرافیایی نظیر رودخانه، جنگل و ... را فراهم می‌کند. توابع تعریف‌شده برای کار با داده‌های مکانی از ویژگی‌های متمایز DB2 است.

·         چهارچوب توصیف منابع Resource Description Framework (RDF)

این ویژگی که در DB2 10.1 معرفی‌شده و به نام سیستم ذخیره بازیابی گرافی بدون SQL نیز شناخته می‌شود. با این ویژگی و به وسیله زبان پُرسمان SPARQL، توسعه‌دهندگان می‌توانند با اطلاعات بیشتر (سه یا چهار برابری) و در مقیاس بزرگ‌تر و سرعت بالاتر کار کنند.


این ویرایش به 16 زبان قابل دانلود است. توان سخت‌افزاری قابل به‌کارگیری توسط این ابزار برای CPU حداکثر 2Core و برای رم حداکثر 4GB است. گفتنی است این میزان در نسخه 10.5 به 16GB افزایش پیدا کرده است. البته در تعداد کاربران آنلاین و مقدار حافظه هارد هیچ‌گونه محدودیتی نخواهد داشت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۱۸
علی رفیعی

نظرات  (۱)

خسته نباشید.

نسخه db2 express c اگه هست برای دانلود قرار بدهید. ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی